Termeni INCOTERMS 2010
Valid de la 1 Ianuarie 2011
Cele 11 Conditii de livrare in Comertul International ,cu explicatii :
1. EXW (EX
WORKS)
Produsul si riscurile se transfera
cumparatorului , incusiv plata transportului si costul asigurarii de la poarta
fabricii vanzatorului . 2.
FCA (Free Carrier)
|
3. FAS (Free Alongside Ship)
Vanzatorul isi indeplineste
obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa de-a lungul
vasului , pe chei sau pe slepuri , barje sau pe bac , in portul de incarcare
convenit . Aceasta inseamna ca toate costurile si riscurile de pierdere sau
deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator . Termenul
FAS implica obligatia cumparatorului de vamuire a marfii pentru export si nu
trebuie folosita in cazul in care cumparatorul nu poate sa indeplineasca
direct sau indirect formalitatile de export Acest termen poate fi folosit numai
pentru transportul maritim sau pe apele interioare . 4. FOB (Free On Board)
|
5.C.F.R. (Cost & Freight)
> C.F.R. inseamna ca vanzatorul
trebuie sa plateasca navlu-ul si costurile necesare pentru aducerea marfii in
portul de destinatie convenit , dar riscul de pierdere sau deteriorare a
marfii , precum si orice costuri suplimentare cauzate de evenimente care au
avut loc dupa ce marfa a fost livrata la bordul navei se transfera de la
vanzator la cumparator in momentul in care marfa trece de balustrada vasului
in portul de incarcare . Termenul C.F.R implica obligatia vanzatorului de
vamuire a marfii pentru export In cazul in care balustrada vasului nu
prezinta relevanta cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau
containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul CPT . |
6.CIF (Cost, Insurance and Freight)
> CIF inseamna ca vanzatorul
are aceleasi obligatii ca in cazul termenului CFR dar suplimentar , el
trebuie sa efectueze asigurarea maritima care sa acopere riscul
cumparatorului de pierdere sau deteriorare a marfii in timpul transportului
maritim . Vanzatorul incheie si plateste contractele de asigurare si plateste
prima de asigurare . Cumparatorul ia nota ca in cazul termenului CIF ,
vanzatorul este obligat sa obtina asigurarea pentru acoperirea minima .
Termenul CIF implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export
In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta cum ar fi in cazul
traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se
foloseasca termenul CIP . |
7.CPT( CARRIAGE PAID TO )
> CPT inseamna ca vanzatorul
plateste fracht-ul pentru transportul marfii la destinatia convenita .
Riscurile de pierdere sau de deteriorare a marfii , precum si orice alte
cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa
a fost predata carausului trec de la vanzator la cumparator in momentul in
care marfa a fost predata carausului . In cazul in care pentru transportul
marfii se folosesc carausi succesivi , riscurile trec de la vanzator la
cumparator in momentul in care marfa a fost predata primului caraus .
Termenul CPT implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export
Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de transport , inclusiv
pentru transportul multimodal . |
8.CIP (Carriage and Insurance Paid )
> CIP inseamna ca vanzatorul
are aceleasi obligatii ca la termenul CPT dar suplimentar el trebuie sa
efectueze si asigurarea pentru acoperirea riscului de pierdere sau
deteriorare a marfii pe timpul transportului . Vanzatorul incheie contractul
si plateste prima de asigurare . Cumparatorul trebuie sa ia nota ca in cazul
CIP vanzatorul este obligat sa obtina prima de asigurarea pentru acoperire
minima . Termenul CIP implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii
pentru export Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de
transport , inclusiv pentru transportul multimodal . |
9.DAT
( Delivered at Terminal )
Vanzatorul livreaza si descarca din mijlocul
de transport la terminalul (din portul sau locul) stabilit cu cumparatorul.
Terminal inseamna orice loc, cum ar fi: chei; depozit; strada; cargo terminal;
terminal CFR. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea
marfurilor la terminalul stabilit. Este recomandat ca notiunea de Terminal sa
fie foarte bine precizata. DAT acopera formalitatile de vamuire la export dar
NU include costul formalitatilor de vamuire la import.
10.DAP
(Delivery at Place )
Vanzatorul livreaza marfurile in mijloacele de
transport adecvate la locul stabilit cu cumparatorul. Vanzatorul acopera toate
costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la terminalul stabilit.
Este recomandat ca notiunea de Terminal sa fie foarte bine precizata. In cazul
in care vanzatorul suporta costuri legate de descarcarea bunurilor la
destinatie, acesta Nu are dreptul sa refactureze aceste costuri cumparatorului.
Este recomandat ca notiunea de LOC sa fie foarte bine precizata. DAP acopera
formalitatile de vamuire la export dar NU include costul formalitatilor de vamuire
la import.
11.DDP (Delivered
Duty Paid)
> DDP > Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului , la locul convenit din tara importatoare . Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in acest loc inclusiv a taxelor vamale , a altor taxe si speze oficiale care se platesc la import , precum si a costurilor si riscurilor de indeplinire a formalitatilor vamale . Acest termen poate fi folosit indiferent de modalitatea de transport . |
De ce s-au revizuit clauzele Incoterms în 2010 ?
Sunt mai multe argumente care
vin să justifice modificarea termenilor de comerţ internaţional în 2010. Primul
argument constă într-o nouă realitate a ţărilor din UE care nu mai au hotare în
calea circulaţiei mărfurilor capitalurilor şi a persoanelor. Astfel
comertul intre exemplu - Germania şi Cehia nu mai este unul internaţional ci
„domestic”. Un alt argument în favoarea noii ediţii Incoterms este şi
necesitatea adaptării limbajului şi a termenilor la noile realităţi a
tehnologiei informaţionale.
Astfel noua revizuire ia în
calcul comerţul electronic şi sistemul electronic de facturare şi transfer de
date (Electronic Data Interchange) pregătind astfel Incoterms 2010 pentru a
raspunde mai bine acestor realităţi tot mai omniprezente.
Schimbările în ceea ce priveşte practicile de transport care sunt din ce în ce mai combinate duceau la dispute şi dificultăţi în interpretarea clauzelor Incoterms 2000. Astfel o noua ediţie a acestor clauze vine să înlature aceste ambiguităţi. Atacurile teroriste din ce în ce mai dese condiţionează o mai bună securizare şi monitorizare a transportului de mărfuri, Incoterms 2010 vine să se conformeze mai bine acestei realităţi. Argumentelor enumerate se mai adogă şi argumentul uzanţei. Astfel multe din clauzele incoterms 2000 nu erau utilizate în practică astfel în 2010 vine timpul cand aceste clauze sunt eliminate.
În
comparaţie cu Incoterms 2000 - Incoterms 2010 a suferit schimbări majore atât de formă cât şi
de conţinut.
Schimbări structurale
:
1. Prima schimbare structurală pe
care o aduce Incoterms 2010 în comparaţie cu Incoterms 2000 constă în reducerea
clauzelor de la 13 (Incoterms 2000), la 11
(Incoterms 2010).
2. O altă schimbare structurală are
loc în cadrul grupei D, care a suferit cele mai mari schimbări. Inlocuindu-se clauzele DAF,
DES, DEQ, DDU, cu DAP (Delivered At Place) şi
DAT (Delivered at Terminal).
3. O
altă schimbare care e la intersecţia noţiunilor de structură şi concept constă
în ajustarea termenilor de comerţ la realităţile progresului tehnologic. Astfel
conform noilor reguli invoice-urile electronice sau semnaturile electronice
sunt recunoscute şi pot servi drept dovezi în reglementarea disputelor, mai
mult chiar însăşi limbajul Incoterms 2011 urmăreşte gradul de utilizare a
interfeţelor electronice în comerţul internaţional
Schimbări
conceptuale :
- Prima schimbare
conceptuală este inscrisă chiar pe coperta îndrumarului Incoterms 2010
editat de CIC (Camera Internationala de Comert ). Astfel Incoterms nu mai
sunt clauze de comerţ internaţional ci şi de comerţ „domestic” şi asta
pentru a se adapta la noile realităţi când diferite ţări din cadrul UE
tranzacţionează în interiorul aceleiaşi zone de comerţ liber.
- O altă schimbare structurală o constituie
şi împărţirea pe grupe a clauzelor incoterms. Astfel în conformitate cu
Incoterms 2000 clauzele erau împărţite pe 4 grupe: Grupa E, grupa F, grupa
C, şi grupa D. În Incoterms 2010 împărţirea pe aceste clase la nivel de
formă se păstrează, însă la nivel conceptual se formează doar 2 grupe:
grupa clauzelor care se pot aplica pentru toate modalităţile de transport
(ExW; FCA; CPT; CIP; DAP; DAT; DDP) şi grupa clauzelor ce se pot aplica doar
pentru transportul maritim şi fluvial (FAS; FOB; CIF; CFR).
- O altă schimbare conceptuală care planează asupra
tuturor clauzelor Incoterms 2010 constă în obligaţia vânzătorilor şi/sau a
cumpărătorilor de a garanta securitatea mărfurilor transportate.
- O ultimă modificare conceptuală constă în tendinţa
evidentă de simplificare a termenilor de comerţ astfel încăt sa se preteze
unei interpretări uşoare fără ambiguităţi şi să uşureze inţelegerea
acestor termeni pentru comercianţi
( definitie Navlu :
În sens
strict, navlul este suma platibila carausului pentru transportul si sosirea
marfurilor la destinatie fara a-si pierde valoarea comerciala si gata de a fi
livrate posesorului conosamentului. În mod normal navlul nu este platibil daca
marfurile sunt pierdute pe perioada voiajului sau nu sunt livrate la destinatie
din orice alt din motiv, în afara vinei proprietarului marfurilor )
La cererea clientului ,putem asigura orice tip de transport ,TERESTRU,MARITIM,FEROVIAR,AERIAN,etc ....! Pentru o cotatie ,rugam trimiteti email !
vanzari.engross@gmail.com